آیا به این فکر کرده اید که برای برگزاری مراسم ختم در فضای باز و باغ شخصی باید چه کارهایی را انجام دهید؟ برگزاری مراسم ختم به منظور ماندگاری یاد عزیز درگذشته و تسکین خاطر بازماندگان یک از رسومات دیرین ایرانی است که به شکل های مختلفی انجام می شود.
برخی از اقوام و خانواده ها مجالس ختم عزیز درگذشته خود را در منزل و بعضی نیز در مسجد یا سر خاک او برگزار می کنند. البته امروزه نیز با توجه به تجملاتی شدن مراسم ها برخی از افراد نسبت به برگزاری مراسم های ترحیم در تالار، باغ، باغ شخصی وغیره اقدام می کنند.
در این بین برگزاری این مجالس در باغ شخصی اگرچه مزایای بیشتری نسبت به مکان های دیگر دارد اما مسئولیت های بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت. به همین دلیل اگر شما نیز قصد برگزاری مراسم ختم در باغ شخصی یا فضای باز را دارید، باید با این مسئولیت ها و نکات مهم در این رابطه آشنایی داشته باشید.

آنچه باید درباره برگزاری مراسم ختم در فضای باز بدانید!برگزاری مراسم ختم در باغ شخصی

امروزه برخلاف گذشته که مجالس ترحیم تنها در منزل، سر خاک یا مسجد برگزار می شدند، افراد برای برگزاری این مراسم ها به مکان های دیگری روی آورده اند. تالارها، باغ تالارها، باغ ها، فضای باز و باغ شخصی از جمله این مکان ها هستند.
از آنجاکه منازل نسبت به گذشته بسیار کوچک شده اند، دیگر برای برگزاری این مجالس مناسب نیستند. زیرا کمتر منزلی پیدا می شود که گنجایش مهمانان مراسم های ختم را داشته باشد. به همین دلیل یکی از گزینه هایی که بسیاری از افراد برای برگزاری ختم به آن روی می آورند، باغ شخصی یا فضای باز است.
چراکه در این صورت هیچ گونه نگرانی از بابت ظرفیت، کمبود جا و مشکلاتی از این دست وجود ندارد. برخی از خانواده ها خود باغ های شخصی وسیع و زیبایی دارند که نسبت به برگزاری مجلس در آن اقدام می کنند اما بعضی نیز یک فضای باز از جمله باغ دیگران، محوطه ای عمومی وغیره را برای این کار برمی گزینند.
در هر صورت برگزاری مراسم ختم در فضای باز چه باغ شخصی باشد چه مکان های دیگر با منزل و مسجد بسیار متفاوت است. چنان که برای برگزاری مراسم ترحیم در فضای باز باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید تا کارها را به درستی انجام دهید و چیزی از قلم نیندازید.
زیرا در واقع با این کار مسئولیت ها و دغدغه ها برای برگزاری مجلس ترحیم نسبت برگزاری آن در منزل افزایش پیدا می کند.

نکات مهم برای برگزاری مراسم ختم در باغ شخصی

اگر می خواهید بهترین مراسم ختم عزیز درگذشته خود را در فضای باز یا باغ شخصی برگزار کنید، باید به فاکتورهای مهمی توجه داشته باشید تا مهمانان شما دچار آزردگی خاطر نشوند. برخی از این فاکتورها و نکات برای برگزاری این مجالس در مکان های دیگر نیز حائز اهمیت هستند اما بعضی دیگر تنها به برگزاری مجلس ترحیم در فضای باز مربوط می شوند.
به طور کلی نکات قابل توجه برای برگزاری این مجالس در باغ شخصی و فضای باز عبارت هستند از:

سیستم سرمایشی و گرمایشی

پیش از هر چیز برای برگزاری مجلس سوم، هفتم یا چهلم عزیز درگذشته خود در باغ شخصی باید به آب و هوا توجه داشته باشید. به طور کلی توصیه می کنیم که در فصول سرد سال مانند زمستان و پاییز از برگزاری مراسم ختم در فضای باز تهران اجتناب کنید.
زیرا با وجود باران و برف کمی کار شما دشوار می شود و مهمانان نیز ممکن است احساس آرامش و راحتی نداشته باشند. اما اگر آب و هوا مساعد بود، برای بهبود سرما یا گرمای شدید آن باید به فکر سیستم های سرمایشی و گرمایشی باشید.
در صورت برگزاری مجالس ختم در فضای باز تهران، حتما از سیستم های گرمایشی و سرمایشی مخصوص فضای باز استفاده کنید. اما اگر در باغ شخصی خود نسبت به برگزاری این مراسم ها اقدام می کنید، می توانید از برخی مهمانان در سالن پذیرایی کنید و در این صورت از سیستم هایی همچون کولر، بخاری، شوفاژ وغیره کمک بگیرید.

تجهیز باغ به میز و صندلی پذیرایی به تعداد مهمانان

نکته دیگر برای برگزار کردن مجالس ترحیم در فضای باز همچون باغ شخصی، تجهیز آن فضا برای برگزاری مجلس و پذیرایی از مهمانان است. بدین معنا که باید متناسب با تعداد مهمانان خود نسبت به تهیه یا کرایه میز و صندلی اقدام کنید.
سپس باید میز و صندلی ها را به بهترین شکل به عنوان مثال به صورت خانوادگی یا به شکل جداگانه برای زنان و مردان چیدمان کنید. چیدمان میز و صندلی ها برای برگزاری مراسم ختم در فضای باز باید به شکلی باشد که ضمن زیبایی و نظم، بین آن ها محیط کافی برای رفت و آمد و پذیرایی در نظر بگیرید.
در این رابطه باید بدانید با تشریفات ترحیم غرب نه تنها امکان کرایه انواع میز و صندلی به تعداد دلخواه شما وجود دارد بلکه در چیدمان و تجهیز فضا نیز به شما کمک می شود.

تهیه وسایل و مواد پذیراییبرگزاری مراسم ختم در فضای باز

یکی از اساسی ترین قسمت های مجالس ختم، پذیرایی است که بیش از دیگر موارد باید به آن توجه نشان دهید. پذیرایی مراسم ترحیم بیشتر با هدف خیرات برای روح عزیز درگذشته انجام می شود. بنابراین رضایت و خشنودی مهمانان از پذیرایی در این مجالس اهمیت بسیاری دارد و باید تلاش کنید بهترین پذیرایی را انجام دهید.
منظور از بهترین پذیرایی خرید میوه ها و شیرینی های گرانقیمت و پرداخت هزینه های گزاف نیست بلکه کافی است هر آنچه می خواهید پذیرایی کنید را به تعداد مهمانان بخرید. بدین شکل با مشکلاتی همچون کمبود مواد پذیرایی در طول مراسم و آبروریزی های همراه آن مواجه نخواهید شد.
همچنین پذیرایی برای برگزاری مراسم ختم در فضای باز یا دیگر مکان ها دو بخش مواد و وسایل دارد. بنابراین در قدم بعدی خرید مواد پذیرایی از جمله میوه های فصل، نوشیدنی سرد یا گرم، شیرینی، خرما، حلوا وغیره باید به فکر تهیه ظروف و وسایل مناسب برای پذیرایی باشید.
در این راستا می توانید نسبت به کرایه ظروف پذیرایی مانند بشقاب، چاقو، لیوان وغیره اقدام کنید. همچنین امکان پذیرایی از مهمانان در مجالس ختم با استفاده از پک های یکبار مصرف وجود دارد. پس متناسب با بودجه، شرایط، امکانات و سلیقه خود بهترین گزینه را برای پذیرایی انتخاب کنید تا ضمن جلب رضایت مهمانان، روح عزیز درگذشته شما نیز شاد شود.

دعوت از مداح

برای برگزاری مراسم ختم در باغ شخصی یا هر فضای باز دیگری فراموش نکنید که از مداح، سخنران، فردی برای تلاوت قرآن یا گروه موسیقی زنده دعوت کنید. زیرا برگزاری انواع مجالس ترحیم بدون حضور این افراد بی معنا است.
برخی از خانواده ها برای برگزاری مراسم ختم در فضای باز با توجه به عقاید خود برای شادی روح عزیز درگذشته از مداح و فردی برای تلاوت قرآن دعوت می کنند. این در حالی است که امروزه دعوت از گروه های موسیقی زنده مرسوم تر شده است و بسیاری از خانواده ها تنها به همین اکتفا می کنند.
در هر صورت تشریفات ترحیم غرب برای دعوت از بهترین مداحان و گروه های موسیقی عرفانی برای برگزاری این مجالس در کنار شما است.

تهیه و سرو شام

شام یکی دیگر از بخش های اساسی برگزاری هر مجلس از جمله مراسم های ختم محسوب می شود که برای برگزاری مجلس ترحیم در هر مکانی باید در این زمینه دقت کافی را به خرج دهید. برای تهیه و سرو شام در مراسم های ترحیم در فضای باز باید فاکتورهایی همچون موارد زیر را مد نظر داشته باشید:
• تعداد مهمانان و تهیه غذا به مقداری که با کمبود غذا مواجه نشوید،
• انتخاب تعداد و نوع شام متناسب با ذائقه خود و مهمانان، بودجه، شرایط وغیره،
• انتخاب و تهیه پیش غذا، دسر، سالاد و نوشیدنی همراه با شام به تعداد مهمانان،
• تهیه وسایل سرو شام از جمله سفره و ظروف مختلف،
• در نظر گرفتن و تجهیز کردن بخشی از فضای باز یا باغ شخصی برای سرو شام،
• دیزاین و چیدمان سفره یا میز شام،
• و بسیاری موارد دیگر.
برای برگزاری مراسم ختم در فضای باز تهران هر یک از موارد فوق را از قلم بیندازید، ممکن است مجلس شما آنطور که باید و پذیرفته است برگزار نشود. بنابراین با دقت کافی به همه موارد گفته شده رسیدگی کنید. در این راستا می توانید از مراکز تشریفات ترحیم کمک بگیرید تا مجلس ختم مورد نظر شما به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

برگزاری مجلس ختم در فضای باز تهران با تشریفات ترحیم غرب

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که ضمن علاقه مندی به برگزاری مجلس ختم عزیز درگذشته خود در فضای باز، زمان و امکانات لازم را در این زمینه ندارید، جای هیچ نگرانی نیست. تشریفات ترحیم غرب هر آنچه که شما تصور می کنید در این مسیر از پس آن برنمی آیید را برعهده می گیرد.
زیرا در تشریفات ترحیم غرب تیم های حرفه ای در زمینه های مختلف برای برگزاری مجالس ترحیم مشغول به فعالیت هستند. بنابراین با اطمینان خاطر می توانید این کار را به ما بسپارید و مراسم های ختم عزیز خود را بدون زحمت و در عین حال به بهترین شکل برگزار کنید.
در این رابطه باید بدانید برخی از مهم ترین خدمات ما در راستای برگزاری مراسم ختم در فضای باز عبارت هستند از:

برگزاری انواع مراسم های ختمبرگزاری مراسم ختم در فضای باز

ما در تشریفات ترحیم غرب در برگزاری انواع مجالس ختم از سوم گرفته تا سالگرد به کمک شما می شتابیم. به طوری که هر یک از این مراسم ها از جمله سوم، هفتم، چهلم و سالگرد را متناسب با عقاید، خواسته ها و بودجه شما برگزار می کنیم و شما در شرایط سوگواری نیازی نیست که هیچ کاری انجام دهید.

برگزاری مجالس ختم در مکان های مختلف

با تشریفات ترحیم غرب امکان برگزاری مراسم های ترحیم در مکان های مختلف وجود دارد. زیرا ما هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نمی شویم و خدمات خود را در هر مکانی از جمله سالن، مساجد، باغ، فضای باز، منزل شخصی، سر خاک وغیره ارائه می دهیم.

اعزام نیروی پذیرایی

یکی دیگر از خدمات ما برای برگزاری مراسم ختم در فضای باز، اعزام مهماندار و نیرو برای پذیرایی از مهمانان است. به طوری که شما در شرایط سوگواری برای درگذشته عزیز خود مجبور به پذیرایی از مهمانان نخواهید بود.
زیرا مهمانداران ما، افرادی حرفه ای و مجرب هستند که انواع میوه، شیرینی، حلوا، خرما وغیره را به زیباترین شکل ممکن و در زمانی سریع پذیرایی می کنند. چنان که هیچ یک از مهمانان را جا نمی اندازند و در پذیرایی با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

اجاره ظروف و اتوبوس

در تشریفات ترحیم غرب امکان اجاره انواع ظروف برای پذیرایی و سرو شام به تعداد مورد نظر شما با مناسب ترین قیمت ها وجود دارد. بنابراین اگر ظروف پذیرایی شما به تعداد مهمانان نیست و بودجه کافی برای خرید ندارید، می توانید نسبت به کرایه آن ها اقدام کنید.
همچنین اگر تعداد مهمانان شما زیاد است و می خواهید با اتوبوس آن ها را به محل دفن عزیز درگذشته خود ببرید، می توانید اجاره اتوبوس را به ما بسپارید. بدین شکل نگران رفت وآمد مهمانان خود نخواهید بود.
علاوه بر این ها برای برگزاری مراسم ختم در فضای باز تهران می توانید از دیگر خدمات تشریفات ترحیم غرب مانند سفارش سینی حلوا و خرما بهره مند شوید. دعوت از مداح و گروه موسیقی عرفانی و تهیه تاج گل و میز یادبود نیز از این طریق امکان پذیر است.

درنتیجه

شاید در گذشته بسیاری از افراد مجالس ترحیم عزیزان خود را در منزل، مسجد یا سر خاک او برگزار می کردند اما امروزه برگزاری مجالس ختم در فضای باز و باغ شخصی مرسوم شده است. برای برگزاری این مراسم ها در فضای باز باید به نکات و فاکتورهای مهمی توجه شود تا در طول مجلس با مشکلی مواجه نشوید.
سیستم سرمایشی و گرمایشی، تهیه میز و صندلی به تعداد مهمانان، تهیه مواد و وسایل پذیرایی، تهیه شام و وسایل سرو آن، دعوت از مداح وغیره تنها برخی از این نکات هستند. بنابراین اگر فکر می کنید زمان، امکانات یا شرایط کافی برای تهیه این فاکتورها را ندارید، می توانید از خدمات تشریفات ترحیم غرب بهره مند شوید.
زیرا ما صفر تا صد برگزاری مراسم ختم در فضای باز و باغ شخصی را برعهده می گیریم. به طوری که شما می توانید با آسودگی خاطر در مجلس ترحیم عزیز درگذشته خود بدون زحمت و همچون مهمانان حاضر شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *