سخنرانی مراسم ترحیم

از گذشته تاکنون سخنرانی در مراسم ختم یکی از اصول اساسی برگزاری این مجالس به شمار می رود. شاید دلیل اصلی آن این باشد که در چنین مراسم هایی افراد پذیرش بیشتری نسبت به سخنرانی دارند. به همین خاطر در انواع مجالس ترحیم از خاکسپاری گرفته تا چهلم و سالگرد شما شاهد سخنرانی هستید. اما نکته مهم این است که سخنرانی و مداحی در این مراسم ها قواعد به خصوصی دارد. به طوری که اگر این اصول و قواعد رعایت نشود، مجلس برای حضار خسته کننده خواهد بود. همچنین باید بدانید موضوع صحبت کردن در این مجالس از اهمیت بسیاری برخوردار است. ضمن اینکه بهترین سخنرانی ها ویژگی هایی دارند که موجب بهبود شرایط مراسم می شوند. به همین دلیل اگر قصد دارید مراسم ختم عزیز درگذشته شما به بهترین شکل برگزار شود، باید به خوبی با چگونگی بهترین سخنرانی آشنایی داشته باشید.

آنچه باید درباره سخنرانی در مراسم ختم بدانید!

یکی از مهم ترین بخش های جدانشدنی از مجالس ختم، سخنرانی و مداحی است. از گذشته تاکنون در همه مراسم های ترحیم سخنرانی بوده است. البته روز به روز شکل و شمایل آن را تغییر داده اند. چراکه این روزها افراد حوصله کمتری دارند و باید سخنرانی مفید، مختصر و ایده آل باشد.سخنرانی مراسم ترحیم

در غیر این صورت موجب آزردگی خاطر و خستگی حضار می شود که خروج سریع آن ها از مراسم را به دنبال دارد. به همین دلیل امروزه صحبت کردن در مراسم ختم با اصول و ترتیب خاصی انجام می شود. این اصول به ترتیب عبارت هستند از:

قرائت قرآن کریم

اولین قدم برای سخنرانی در مجالس ترحیم، قرائت قرآن است. البته پیش از قرائت قرآن، سخنران به مناسبت برگزاری مراسم، ذکر نام شخص فوت شده و قرائت فاتحه برای او می پردازد. سپس سوره ها و آیاتی که درباره مرگ، قبر و قیامت هستند، تلاوت می شوند.

از جمله این سوره ها و آیات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یاسین؛
  • واقعه؛
  • قدر؛
  • آیات 185 تا 200 آل عمران؛
  • آیات 56 تا 69 عنکبوت؛
  • آیات 97 تا 118 مومنون؛
  • آیات 152 تا 156 بقره؛
  • و آیات 42 تا 75 زمر.

نکته مهم درباره این بخش از سخنرانی در مراسم ختم این است که قرائت قرآن باید توسط قاری توانا انجام شود.

مداحی و عرض تشکر و تسلیت

قدم دوم سخنرانی در مراسم ترحیم، مداحی است. مداحی در مجالس ختم اقوام مختلف شکل های گوناگونی دارد. برخی از خانواده در این بخش از گروه های نی و دف دعوت می کنند. بعضی دیگر نیز به دعوت از مداحان مشهور می پردازند.

اما به طور کلی این بخش مداحی شامل قسمت های گوناگونی می شود که به ترتیب اجرا عبارت هستند از:

  • عرض تشکر و تسلیت؛
  • ذکر جملات عربی در ابتدای مراسم؛
  • عرض ادب به امام زمان (عج)؛
  • خواندن شعرهایی پندآمیز؛
  • خواهند اشعاری در فضیلت والدین و عزیزان درگذشته؛
  • توسل و روضه خوانی؛
  • مناجات و دعا در پایان مراسم؛
  • عرض مجدد تسلیت و تشکر.

قرائت سوره الرحمن

در قدم سوم نوبت به قرائت سوره الرحمن می رسد. معمولا این سوره را تا آیه «کل من علیها فان» در مجالس ختم قرائت می کنند. همچنین بسیار مستحب است که در سخنرانی در مراسم ختم پس از جمله «فبای آلاء ربکما تکذبان» قاری جمله «لا بشیء من آلائک رب اکذب» را قرائت کند.

سخنرانی پندآمیز

چهارمین قدم سخنرانی در مجالس ترحیم این است که سخنران یا روحانی به موعظه و پند بپردازد. معمولا روحانیان یا سخنرانان در این بخش در رابطه با موضوعات زیر صحبت می کنند:

  • سکرات موت؛
  • عالم برزخ؛
  • قیامت؛
  • شب اول قبر؛
  • سوال نکیرین؛
  • و موارد دیگر.

پس از سخنرانی درباره این موضوعات آن را با توسل به اهل بیت پایان می دهند. در این رابطه باید بدانید امروزه برخی از افراد این بخش را از مجالس ختم عزیزان خود حذف می کنند. اگرچه قرائت قرآن خود به تنهایی عظمت بسیاری دارد اما این بخش نیز تذکر و تنبه بازماندگان است. به همین دلیل بهتر است از حذف آن بپرهیزید.

و عجل اللهم و سلام بر امام زمان

قدم پایانی سخنرانی مراسم های ترحیم این است که سخنران جمله زیر را در پایان سخنان خود قرائت کند:

«و عجل اللهم فی فرج مولانا صاحب الزمان»

بدین صورت حضار برای ادای احترام به امام زمان روی پا می ایستند. سپس نوبت به سلام دادن به معصومان می رسد مراسم بدین شکل تمام می شود.

مهم ترین نکته در رابطه با سخنرانی در مراسم ختم این است که شما بهترین سخنران را پیدا کنید. بهترین سخنرانان مانند سخنرانانی که تشریفات ترحیم غرب از آن ها دعوت می کند، مراسم را به خوبی به دست می گیرند. سخنرانی توسط این افراد ویژگی های به خصوصی دارد.

بهترین سخنرانی در مراسم ترحیم چگونه است؟

بهترین سخنرانان معمولا نکات مهمی را در طول سخنرانی و مداحی خود رعایت می کنند. چنان که رعایت این نکات موجب بهبود سخنرانی و حتی شرایط و حال بازماندگان می شود. ضمن اینکه مراسم برای حضار ملال انگیز نخواهد بود.بهترین سخنرانی در مراسم ترحیم چگونه است؟

در این رابطه باید بدانید این سخنرانی ها ویژگی های خاصی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم استفاده از موضوعات تکراری در طول مراسم و تکرار کردن آیات و جملات به خصوص؛
  • رعایت کردن حال و شرایط بازماندگان با بیان سخنان حزن انگیز و به دور از بذله گویی؛
  • برقراری نظم و سکوت در مراسم با سخنرانی خوب؛
  • انتخاب و بیان موضوعاتی متناسب با مجلس ترحیم و در عین حال جذاب برای حضار؛
  • بیان دعاهای زیبا و مناسب در پایان مراسم.

سخنرانی در مراسم ختم با چنین ویژگی هایی مجلس ترحیم عزیز درگذشته شما را مجلل می کند. چراکه حضار در لحظه لحظه آن از سخنان و مداحی ها بهره می برند و مراسمی بی نظیر خواهد بود.

اهمیت موضوع صحبت کردن در مراسم ختم

یکی از مهم ترین خصوصیات سخنرانی های خود در مجالس ترحیم، انتخاب موضوع مناسب است. معمولا در این مجالس باید درباره مرگ و قیامت صحبت شود. به همین دلیل بهتر است سخنران احادیث یا آیاتی در این رابطه بخواند.

نکته دیگر این است که قطعا موضوع سخنرانی در مجلس خاکسپاری با مراسم های دیگر مانند چهلم تفاوت دارد. بدین صورت که در خاکسپاری بیشتر درباره شب اول قبر، سوالات نکیرین وغیره صحبت می شود. این در حالی است که در چهلم باید درباره دوری عزیز درگذشته، دلتنگی بازماندگان وغیره صحبت شود.

در غیر این صورت مجلس عزیز درگذشته شما بسیار ملال انگیز خواهد بود. برای جلوگیری از این موضوع باید از بهترین سخنرانان و مداحان دعوت کنید.

تشریفات ترحیم غرب و بهترین سخنرانی مجالس ترحیم

با توجه به نکاتی که درباره سخنرانی مراسم ترحیم گفته شد، آیا نمی دانید بهترین سخنران را از کجا پیدا کنید؟ یکی از بهترین راهکارهای پیش روی شما دریافت کمک از مراکز تشریفاتی مانند تشریفات ترحیم غرب است.

ما در تشریفات ترحیم غرب انواع خدمات مرتبط با برگزاری مجالس ختم را داریم. یکی از آن ها دعوت از بهترین سخنران و مداح برای سخنرانی در مراسم ختم عزیز درگذشته شما است. ما سخنرانان خوبی را می شناسیم که تنها با یک تماس ما زمان خود را برای مراسم مورد نظر شما هماهنگ می کنند.

در این صورت دیگر هیچ نگرانی از بابت پیدا کردن سخنران نخواهید داشت. زیرا شما نیز با یک تماس با شماره های تماس تشریفات ترحیم غرب می توانید از حضور بهترین سخنران در ختم عزیز خود بهره مند شوید.

علاوه بر این ما حتی صفر تا صد برگزاری مجالس ترحیم عزیز درگذشته شما را برعهده می گیریم. به طوری که شما همانند مهمانان در مجلس حضور پیدا می کنید و تمامی بخش های آن را ما مدیریت خواهیم کرد. این کار نیز با یک تماس شما انجام می شود.

کلام آخر

یکی از قسمت های مهم مجالس ترحیم که همیشه شاهد آن بوده ایم، سخنرانی و مداحی است. معمولا هیچ مراسم ختمی بدون سخنرانی برگزار نمی شود. در گذشته این سخنرانی شکل دیگری داشته است اما امروزه اصول و ترتیب مخصوص به خود را دارد. قرائت قرآن کریم، مداحی، قرائت سوره الرحمن، سخنرانی وغیره از جمله این اصول هستند. اما بهترین سخنرانی در مراسم ختم ویژگی های خاصی دارد که موجب می شود حضار خسته نشوند. عدم استفاده از موضوعات تکراری، برقراری نظم و رعایت حال روحی بازماندگان برخی از این ویژگی ها هستند. همچنین در این سخنرانی ها بهترین موضوعات برای صحبت کردن انتخاب می شود. زیرا انتخاب نادرست موضوع سخنرانی موجب ترک شدن سریع مراسم توسط حضار می شود. در این رابطه باید بدانید در صورت مراجعه به تشریفات ترحیم غرب خیال شما از بابت این بخش از مجلس عزیز درگذشته خود آسوده خواهد بود. چراکه ما از سخنرانان و مداحانی حرفه ای دعوت می کنیم. با تشریفات ترحیم غرب تماس بگیرید و بهترین سخنران را دعوت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *