پس از فوت، اولین مراسمی که برای آخرین دیدار با عزیز از دست رفته برگزار می شود؛ “برگزاری مراسم خاکسپاری و تشییع” می باشد که دوستان و آشنایان گرد یکدیگر می آیند. برگزاری مراسم خاکسپاری همانند دیگر مجالس ترحیم، تشریفات به خصوصی دارد. به طوری که به عنوان صاحب عزا باید امکانات لازم برای حضور مهمانان، دوستان، آشنایان، اعضای فامیل وغیره را فراهم کنید. در این راستا پذیرایی از آن ها در طول مراسم نیز بسیار حائز اهمیت است. البته با توجه به شرایط صاحبان عزا در این مراسم، بسیاری از مراکز تشریفاتی در زمینه ارائه خدمات مراسم خاکسپاری به کمک می شتابند. یکی از مجموعه هایی که به صورت تخصصی در زمینه مراسماتی نظیر خاکسپاری فعالیت دارند، تشریفات ترحیم غرب می باشد.
چنان که در صورت بهره مندی از این خدمات با خیال راحت در آن شرایط می توانید به سوگواری بپردازید و دیگر هیچ نگرانی از بابت مهمانان خود نخواهید داشت. البته اطلاع از چگونگی برگزاری این مراسم و تشریفات آن برای بهره مندی از خدمات مورد نیاز اهمیت بسیاری دارد.
برگزاری مراسم تشییع جنازه، خاکسپاری که – به معنای برگزاری کفن و دفن – یک مراسم رسمی و گرامیداشت است که بلافاصله پس از فوت می باشد. این مراسم با هدف ابراز ترحم و عزاداری برای فرد فوت کرده و اظهار همدردی با خانواده و دوستان او صورت می‌گیرد.

آنچه باید درباره برگزاری مراسم خاکسپاری بدانید!

زمانی که عزیزان یک خانواده فوت می کنند، بر اساس رسوم ایرانی و اسلامی بلافاصله برای آن ها مراسمی تحت عنوان تشییع و خاکسپاری برگزار می شود. زیرا طبق سنت های کشور ما، افراد پس از مرگ بلافاصله باید به خاک سپرده شوند.
آنچه باید درباره برگزاری مراسم خاکسپاری بدانید!
برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری بلافاصله بعد از فوت یک شخص انجام می شود.
به همین دلیل به اعضای خانواده، دوستان و آشنایان اطلاع می دهند و پس از اینکه همه جمع شدند، مراسم تشییع و خاکسپاری برگزار می شود. این مراسم آداب و تشریفات مخصوص به خود را دارد که برخی بین عموم ثابت و بعضی دیگر در مناطق و اقوام مختلف، متفاوت است.
از جمله آداب و تشریفات ثابت این مراسم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • خرید و آماده کردن قبر
  • شستشوی میت
  • جمع شدن اقوام، دوستان و آشنایان در محل خاکسپاری
  • برگزاری نماز میت
  • اقدام برای تشییع میت تا محل خاکسپاری
  • اقدام برای خاکسپاری
  • برگزاری مراسم خاکسپاری در منزل، مسجد یا تالار.
در برخی مناطق و اقوام، آداب دیگری علاوه بر موارد ذکر شده برای برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری وجود دارد. به عنوان مثال برخی از خانواده ها پس از خاکسپاری نسبت به نماز، دعا و حلالیت طلبیدن برای عزیز درگذشته خود در حضور همگان اقدام می کنند.
همچنین این مراسم همچون مجالس ترحیم دیگر پذیرایی دارد اما اینکه در کدام بخش نسبت به این کار اقدام کنید، انتخاب شما است. در بسیاری موارد بلافاصله پس از حضور مهمانان از آن ها پذیرایی می شود اما پیش یا پس از برگزاری نماز میت یا خاکسپاری نیز امکان پذیر است.
اما توجه داشته باشید که برخی از مهمانان پس از خاکسپاری بخاطر مشغله های کاری، محل را ترک می کنند و فرصت برای پذیرایی باقی نمی ماند. البته برخی از خانواده نیز پذیرایی را به مراسم پس از آن در منزل یا تالار موکول می کنند.

برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری با کمک تشریفات مجالس

با توجه به آنچه درباره برگزاری مراسم خاکسپاری گفته شد، باید بدانید معمولا در این شرایط صاحبان عزا نمی توانند تشریفات این مجلس را رعایت کنند. زیرا به تازگی عزیز خود را از دست داده اند و به سوگ او نشسته اند. 
بنابراین در بسیاری موارد حتی به چگونگی برگزاری این مراسم و رعایت آداب و تشریفات آن اهمیتی نمی دهند. ضمن اینکه برخی حتی توانایی لازم برای مدیریت این شرایط و این مجلس را ندارند. به همین دلیل امروزه مراکزی تحت عنوان تشریفات ترحیم در این شرایط به کمک افراد می شتابند.
در این مراکز مانند تشریفات ترحیم غرب، خدمات مختلف و بسیاری برای برگزاری کلیه مجالس ترحیم از خاکسپاری گرفته تا سالگرد به مشتریان ارائه می شود. چنان که شما می توانید به عنوان صاحب عزا صفر تا صد مجالس عزیز درگذشته خود را به این مراکز بسپارید و هیچ گونه نگرانی از بابت بخش های مختلف مراسم های او نداشته باشید.
در این رابطه باید بدانید خدمات مراکز تشریفاتی برای برگزاری مراسم خاکسپاری با هر یک از مجالس ترحیم دیگر متفاوت است. به طوری که از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعزام آمبولانس

اولین قدم در انجام کارها و برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری، ارسال آمبولانس برای انتقال فرد فوت شده به بهشت زهرا است. هنگامی که عزیز فوت شده هنوز در بیمارستان باشد، ابتدا باید با بیمارستان تسویه حساب شود و سپس درخواست انتقال متوفی توسط بیمارستان تایید خواهد شد.
هنگامی که متوفی در منزل باشد، آمبولانس با آمدن به محل فوت، فرد فوت شده را برای غسل میت و شست و شو به بهشت زهرا انتقال می دهد.

انجام کارهای اداری متوفی

مرحله پس از انتقال فرد فوت شده، انجام دادن کارهای اداری است که با حضور خانواده و فرزندان آن فرد انجام خواهد شد. به همین دلیل نماینده مراکز تشریفاتی مانند تشریفات ترحیم غرب نیز در کنار خانواده و فرزندان آن عزیز به خاطر هماهنگی بیشتر و آسانی امور حضور خواهد داشت.
کارهای این مرحله از برگزاری مراسم خاکسپاری عبارتند از:
  • پرداخت هزینه های قبر در حالتی که دفن در آرامستان های شهرداری باشد.
  • هزینه آمبولانس برای طواف حرم یا انتقال به بقیه آرامستان ها
  • هزینه های کفن و شست و شو
  • وغیره.

کرایه اتوبوس بهشت زهرا و خاکسپاری برای مهمان ها

در برخی از خانواده ها، مهمان ها از شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم خاکسپاری یا بهشت زهرا می آیند. در این شرایط صاحبان عزا برای انتقال مهمانان خود به بهشت زهرا و محل خاکسپاری به امکاناتی همچون اتوبوس نیاز دارند. به همین دلیل مراکز تشریفات مجالس این خدمات را نیز ارائه می دهند. چنان که صاحبان عزا می توانند طی هماهنگی با مجموعه های تشریفاتی برای حمل و نقل مهمان های عزیز خود و راحتی آن ها نسبت به کرایه اتوبوس برای بهشت زهرا اقدام کنند.
البته اگر شما نیز برای برگزاری مراسم خاکسپاری نیازمند این خدمات هستید، دقت داشته باشید که تعداد مهمانان نیازمند امکانات برای رفت وآمد را در نظر بگیرید و به اطلاع مرکز تشریفاتی برسانید.

اعزام مداحان ماهر و حرفه ای برای اجرای مراسم تشییع و تدفین

یکی دیگر از خدمات مراکز تشریفاتی برای برگزاری مجالس خاکسپاری، اعزام مداحان حرفه ای برای اجرای مراسم تشییع و خاکسپاری است. وظیفه آنان این است که پیش از رسیدن متوفی در محل دفن حاضر شوند و فضا را برای انجام مراسم خاکسپاری مهیا کنند.
برای برگزاری نماز میت پس از شستشوی میت، بهتر است مداح شما برای اقامه این نماز مناسب باشد. به همین دلیل اگر کسی را برای برگزاری این نماز نمی شناسید، با مرکز تشریفاتی مورد نظر این موضوع را در میان بگذارید که فردی مناسب را انتخاب کند.

رزرو تالار برای برگزاری مراسم پس از خاکسپاری

بر اساس رسم و رسومات از قدیم مرسوم بوده است که بعد از تمام شدن مراسم خاکسپاری، صاحبان عزا به مهمان هایی که در مراسم تدفین شرکت کرده اند، ناهار یا شام بدهند. برخی از خانواده ها پس از برگزاری مراسم خاکسپاری برای سرو ناهار یا شام از مهمانان دعوت می کنند که به منزل آن ها بروند.
اما بعضی دیگر در صورتی که مهمان زیادی داشته باشند و منزل آن ها برای برگزاری این مراسم مناسب نباشد، نسبت به رزرو تالار اقدام می کنند. بنابراین یکی دیگر از خدمات مراکز تشریفاتی در این راستا، کمک به صاحبان عزا برای رزرو بهترین تالار در کم ترین زمان است.
این مراکز علاوه بر رزرو و هماهنگی با بهترین تالار در سطح شهر متناسب با تعداد مهمانان، درصد تخفیف ویژه ای را برای گروهی از مشتریان خود در نظر می گیرند. 

در مراسم خاکسپاری، معمولاً به منظور پذیرایی مهمانان از اقوام و دوستان فرد فوت‌کرده، انواع خدمات و مواد غذایی ارائه می‌شود. این شامل چای، آب معدنی، انواع آبمیوه طبیعی، سینی حلوا و خرما مجلسی، و پک های پذیرایی متنوع می‌شود. این اقدامات به منظور ایجاد یک محیط محترمانه و ادای احترام به مهمانان و تسلیت به خانواده فوت‌کرده انجام می‌شود.

پذیرایی در مراسم خاکسپاری

در هنگام برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری، به دلیل مشخص نبودن ساعت دقیق خاکسپاری باید مهمان ها در هوای گرم یا سرد ساعاتی منتظر بمانند. به همین دلیل پذیرایی یکی از آداب برگزاری این مراسم به شمار می رود که میوه ها و نوشیدنی های آن متناسب با فصل برگزاری مراسم خاکسپاری متفاوت است. 

پذیرایی در مراسم خاکسپاری
به دلیل داغدار بودن خانواده عزادار بهتر است برای پذیرایی از تیم و پرسنل پذیرایی کمک گرفته شود.
البته نکته مهم تر در این رابطه این است که صاحبان عزا در روز خاکسپاری غمی را به دوش می کشند که توانایی لازم برای خرید مواد پذیرایی و پذیرایی از مهمانان را ندارند. در چنین مواقعی مراکز تشریفاتی مختلف با اعزام مهماندار و باریستا برای پذیرایی به یاری صاحبان عزا می شتابند.
تهیه ملزومات پذیرایی مانند چای، آب معدنی، انواع آبمیوه طبیعی، سینی حلوا و خرما مجلسی، پک های پذیرایی مجموعه وغیره از دیگر خدمات این مراکز برای برگزاری خاکسپاری محسوب می شود. بنابراین با بهره مندی از خدمات پذیرایی مراکز تشریفات مجالس، دیگر نگران مهمانان خود و خستگی آن ها در طول مراسم نخواهید بود و با خیال راحت به تسکین غم خود و اطرافیان می پردازید.

کرایه ظروف مورد نیاز در مجالس ترحیم

گاهی ممکن است مکان برگزاری مراسم خاکسپاری امکانات کافی و خوبی برای پذیرایی نداشته باشد. همچنین ممکن است شما ظروف و وسایل لازم برای پذیرایی در این مراسم در بهشت زهرا، منزل یا دیگر مکان ها را نداشته باشید.
در چنین شرایطی مجموعه های تشریفاتی مانند تشریفات ترحیم غرب، کلیه ظروف مورد نیاز برای تجهیز محل برگزاری مراسم را در اختیار شما قرار می دهند. این ظروف مانند انواع ظروف پذیرایی در طرح های گوناگون، انواع صندلی، انواع میزها، انواع رومیزی و ترمه وغیره به صورت کرایه ای هستند و می توانید در مجالس مختلف ترحیم عزیز درگذشته خود از آن ها استفاده کنید.
در این صورت نه تنها در آن شرایط از نگرانی تهیه ظروف لازم نجات پیدا می کنید بلکه مجبور به خرید ظروف و وسایل پذیرایی نخواهید بود. بدین شکل با هزینه کم تر مراسم عزیز درگذشته خود را به بهترین شکل برگزار می کنید.

تهیه و ارائه انواع خرما و حلوای مجلسی

از گذشته تاکنون یکی از پایه های اساسی برگزاری مراسم خاکسپاری و دیگر مجالس ترحیم، پذیرایی با خرما و حلوا است. در حالی که طبخ حلوا در شرایط خاکسپاری عزیز درگذشته برای صاحبان عزا بسیار دشوار است.
به همین دلیل از دیگر خدمات مراکز تشریفاتی فعال در تهران مانند تشریفات ترحیم غرب می توان به تهیه و ارائه انواع حلوا و خرمای مجلسی اشاره کرد. برای پذیرایی شیک و زیبا و در عین حال آسان در مراسم های ترحیم کافی است از این مراکز کمک بگیرید.

فیلم برداری و عکاسی از مراسم در بهشت زهرا

عده ای از افراد علاقه مند به تهیه فیلم و عکس از مراسم تشییع و خاکسپاری عزیز خود هستند که تا سالیان طولانی حتی پس فوت او، یاد و خاطر آن عزیز را در دل زنده نگه دارند. البته عکس برداری و فیلم برداری در شرایط خاکسپاری توسط صاحبان عزا آسان و حتی صحیح نیست.

اما اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید، می توانید این کار را همانند دیگر بخش های برگزاری مراسم خاکسپاری در بهشت زهرا به مراکز تشریفاتی بسپارید.

ارسال تاج گل ترحیم در تهران و سبد گل ترحیم
مجری برگزاری مراسم ختم می تواند به درخواست شما، تاج گل مناسب با مراسم و بودجه شما آماده کند.

حمل و نقل تدارکات و اقلام از ابتدا تا آخر مراسم ها مجموعه های تشریفات مجالس به دلیل داشتن ناوگان حمل و نقل، جابه جایی تمامی ملزومات مجلس را قبل و بعد از مراسم برعهده می گیرند. به طوری که با بهره مندی از این خدمات شما دیگر نگران چگونگی حمل وسایل نخواهید بود.

ارسال تاج گل ترحیم در تهران و سبد گل ترحیم

از گذشته تا به امروز گل یکی از مواردی به شمار می رود که هم برای ابراز احساسات و هم برای شکوه هر چه بیشتر مجلس و مراسم استفاده می شود. به همین دلیل بسیاری از مهمانان برای ابراز همدردی، احترام و زنده نگه داشتن یاد مرحوم نسبت به خرید تاج گل اقدام می کنند. به همین دلیل در مراکز تشریفاتی امکان خرید و سفارش تاج گل و سبد گل ترحیم در زمان برگزاری مراسم خاکسپاری و دیگر مجالس ختم فراهم شده است.

خرید سنگ قبر

علاوه بر کلیه خدمات ذکر شده، بعد از مراسم خاکسپاری، صاحبان عزا می توانند برای سفارش سنگ قبر در تهران و انتخاب مدل های مختلف با مراکز تشریفاتی تماس بگیرند. در این مراکز علاوه بر مشاهده انواع نمونه ها در کم ترین زمان ممکن، امکان ثبت سفارش آسان سنگ قبر نیز فراهم شده است.

برگزاری مجلس خاکسپاری با بهترین تشریفات تهران

با توجه به آنچه در رابطه با برگزاری مجالس ترحیم همچون خاکسپاری با کمک مراکز تشریفاتی گفته شد، به احتمال زیاد شما نیز به دنبال چنین مجموعه ای هستید. تشریفات ترحیم غرب یکی از مراکز فعال در این زمینه به شمار می رود که علاوه بر خاکسپاری، صفر تا صد برگزاری کلیه مجالس ختم را برعهده می گیرد.
در مجموعه ما امکان بهره مندی از کلیه خدمات ذکر شده برای برگزاری مراسم خاکسپاری در بهشت زهرا به صورت تلفنی و آنلاین نیز فراهم شده است. ضمن اینکه تلاش ما بر آسودگی خاطر افراد در زمان از دست دادن عزیزان آن ها است و در این راستا ضمن ارائه بهترین خدمات، مناسب ترین هزینه را دریافت می کنیم.

سخن آخر

برگزاری مجالس ترحیم از خاکسپاری گرفته تا چهلم و سالگرد، دارای آداب مخصوص به خود است. خاکسپاری ابتدایی ترین مجلس ترحیم به شمار می رود که باید به بهترین شکل برگزار شود. این مراسم بخش های مختلفی مانند خرید و آماده کردن قبر، اطلاع به آشنایان، شستشوی میت، برگزاری نماز، خاکسپاری و مراسم پس از آن را دارد.از آنجا که بسیاری از افراد در زمان از دست دادن عزیز خود توانایی مدیریت این بخش ها را ندارند، مراکز تشریفاتی به کمک می شتابند. این مراکز برای برگزاری مجالس مختلف همچون برگزاری مراسم خاکسپاری خدمات مختلفی دارند. 
اعزام آمبولانس، هماهنگی با مداح، رزرو تالار، پذیرایی، تهیه ملزومات و حمل آن ها، کرایه ظروف و اتوبوس وغیره تنها برخی از این خدمات هستند. تشریفات ترحیم غرب نیز یکی از این مراکز محسوب می شود که با مراجعه به آن از بهترین خدمات با مناسب ترین قیمت بهره مند خواهید شد. کافی است همین الان با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *