تاج-گل-مراسم-کف-و-دفن

تهیه تاج گل برای مراسم عزاداری از رسم و رسوماتی است که سالهاست از آن استفاده می شود که انواع مختلفی دارد و هدف اصلی تهیه تاج گل یا دسته‌ی گل، انتقال حس آرامش بیشتر و هم‌دردی با خانواده یا شخص عزادار است. مراسم ترحیم، یکی از سخت ترین و دردناک ترین مراسم برای یک فرد است به دلیل از دست دادن یکی از عزیزانش. به طور معمول در مراسم خاکسپاری و ترحیم، خانواده ی مرحوم/مرحومه داغ بزرگی را در دل دارند و هر ثانیه برای آنها سخت می گذرد مخصوصا اگر مرحوم/مرحومه جوان بوده باشد. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که می توان برای آرامش آن خانواده انجام داد تا بتوان کمی از درد و رنج آنها را کم کرد، تهیه دسته گل (تاج گل یا سبد گل) است که با این کار می توان حس هم‌دردی خود را به خانواده عزادار انتقال داد.

تاج گل ترحیم، انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها یک معنی و مفهوم را می رساند. هر کدام به یک رنگ و بویی، به خانواده ی عزادار تسلیت می گویند و آرامشی را به آنها انتقال می دهند. پس انتخاب تاج گل در مراسم ترحیم یکی از مهم ترین مواردی است که حائز اهمیت بوده و باید به آن توجه کرد. حال سوال اصلی اینجاست: که دقیقا چه نوع تاج گلی برای مراسم ترحیم مناسب است؟ کدام یک احساس بهتری را به خانواده عزادار انتقال می دهد؟ نکاتی که برای خرید تاج گل باید بدانیم چیست؟ با ما در این مقاله همرا باشید.

تاج گل با چه مفهومی؟

تاج گل برای مراسم عزاداری به شکل های مختلفی دیده می شود و نمادی که هر گل به خود اختصاص داده بسیار جالب و کاربردی است. چرا که دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا در شرایط و محیط های متفاوت، گزینه‌ی درست را انتخاب کنید.

از گل های مورد استفاده در تاج گل های ترحیم می توان به گل های جعفری معروف به همیشه بهار، لاله، زنبق، نرگس، ارکیده، رز، داوودی (Chrysanthemums)، سوسن (Lilies)، گل شکوفه های گیلاس (Cherry Blossoms)، گل آلسترومریا(Alstroemeria) و گل میخک (Carnation) اشاره کرد. اما اینکه مفهوم هر کدام چیست حیرت آور است.تاج گل مراسم خاکسپاری

گل جعفری یا همان گل همیشه بهار:نماد زیبایی و احترام، امید و نور، زندگی و تجدید حیات

گل لاله:گل لاله نماد عشق و ارادت است که رنگ های ملایم آن در مراسم ترحیم استفاده می شود.

گل زنبق:این گل از نوع رنگ سفید به معنی آرامش روح است

گل نرگس:گل های نرگس نمادی از امید و تازگی است

گل ارکیده:این گل نشان دهنده‌ی عشق ابدی است

گل رز:گل رز بخاطر تنوع رنگ، معانی مختلفی از جمله آرامش، عشق و صمیمیت و حتی با خدا بودن را دارد

گل داوودی:این گل که معمولا در کشور های مختلف استفاده می شود نماد خاطره همیشه ماندگار فرد از دنیا رفته است

گل سوسن:گل سوسن نمادی از پاکیزگی و عظمت

گل شکوفه های گیلاسی:این گل به زندگی کوتاه و محدودیت زمانی معروف است

گل میخک:گل میخک مخصوصا رنگ سفیدش به معنی عشق و ارادت است

گل آلسترومریا:با ظاهری بسیار زیبا به معنای دوستی و احترام است

مفهوم اکثر گل هایی که در تشریفات ترحیم استفاده می شود بستگی به رنگ گل دارد که در قسمت بعد با هم بررسی خواهیم کرد.

رنگ های متنوع گل های ترحیم و مفهوم آنها

تاج گل مراسم ترحیم اکثرا از رنگ های مختلف تشکیل شده اند که هر کدام از آنها معنی و مفهوم خاصی را برخوردارهستند. رنگ های ملایم و به اصطلاح آروم، رنگ هایی است که حس آرامش را انتقال می دهد و برای مراسم خاکسپاری مناسب است درحالیکه بیشتر اوقات سلیقه خانواده عزادار تعیین کننده رنگ ونوع تاج گل است. با این حال رنگ های مختلفی که در انتخاب گل از آنها استفاده می شود را با هم بررسی می کنیم.

لازم است بدانید موضوع سلیقه خانواده عزادار برای تعیین گل بدین معنی نیست که آنها باید بگویند که چه نوع گلی را می پسندند. این موضوع یعنی شما با توجه به شناختی که بر روی سلایق آن خانواده دارید باید درتاج گلی که برای مراسم خاکسپاری انتخاب می کنید دقت داشته باشید.تاج گل مراسم عزاداری

سفید: این رنگ به معنی آرامش و نماد صفا، صمیمیت، پاکیزگی، ارادت و احترام به روح مرحوم/مرحومه بوده که معمولا از رایج ترین انتخاب ها برای مراسم عزاداری است.

سفید و طلایی: ترکیب سفید و طلایی نمادی از ارجمندی و بلندمرتبگی است.

طلایی یا زرد: نشانه ی ثروت، نور، افتخار و ارادت به روح آن مرحوم/مرحومه است.

آبی ملایم یا لیلاک: نمایانگر آرامش و نماد سکوت است.

صورتی ملایم یا مشکی: گاهی اوقات ازاین دو رنگ (صورتی ملایم یا مشکی) به منظوراحترام به روح مرحوم/مرحومه استفاده می شود.

بنفش: نماد افتخار، عشق و احترام به روح مرحوم/مرحومه است، رنگی ملایم و آرامش بخش.

سبز: این رنگ نماد زندگی ابدی و امید به زندگی پس از مرگ است که به عنوان نمادی از تازگی و حیات هم شناخته می‌شود.

قرمز: گل های با رنگ قرمز نماد عشق، شجاعت و احترام است و معمولا برای بیان احساسات شدید و عمیق از آن استفاده می‌‎شود.

ارتباط تاج گل مراسم خاکسپاری با محیط های مختلف

تاج گل مراسم ترحیم برای محیط های مختلف متفاوت است و با توجه به فرهنگ و سبک مراسم خاکسپاری، تاج گل را تزئین می کنند. برای مثال در مراسم خاکسپاری مذهبی تاج گل نماد ارادت و احترام را دارد و از گل هایی مثل رز زرد که نشانه با خدا بودن استو در دین مربوطه ارزش دارد، استفاده می شود. در مراسم خاکسپاری طبیعتی و فضای باز، تاج گل می تواند از گل های وحشی و محلی تشکیل شده باشد مانند گل گندم و بنفشه سه رنگ که نشانه ی ارتباط با طبیعت است. در مراسم ترحیم فرهنگی و هنری معمولا از گل هایی که حالت هنری دارد و ارتباط مستقیم با فرهنگ و هنر دارد در تاج گل استفاده می شود که نماد هنری و زیبایی را نمایش می دهد مانند گل لیلیوم.ارتباط تاج گل مراسم خاکسپاری با محیط های مختلف

یا برای مثال در مراسم خاکسپاری خصوصی معمولا باید از گل هایی که با خصوصیات و علایق فرد عزادار سازگار است استفاده شود تا احساس عشق و ارادت خانواده و دوستان به فرد انتقال داده شودو همچنین از رنگ های قرمز و آبی می توان استفاده کرد که پیش ترراجب آن صحبت کردیم. در مراسم خاکسپاری ترکیبی که موارد بالا را دربر می گیرد، می توان با توجه به محیط و متناسب با آن تاج گل مد نظر را انتخاب کرد.

اگر بخواهیم اشاره ای به فضایی مورد نظر برای قرار دادن تاج گل که بسیار حائز اهمیت است داشته باشیم، می توان در نزدیکی تابوت، طرح های گلی بر روی تابوت، در نزدیکی محل خاکسپاری ( که معمولا مرکز محیط ترحیم است و افراد از آنجا عبور می کنند)، محل مراسمات فرهنگی ( که اگر مراسم فرهنگی خاصی مدنظر است، می توان در ساختمان ها هم از آن استفاده کرد) و همچنین در میان گل ها و چمن زارها که مفهوم ارتباط با طبیعت را می رساند بکار برد.

تناسب اندازه و تزئین تاج گل

تاج گل به طور معمول به صورت 1 طبقه و 2 طبقه مورد استفاده قرار می گیرد که تاج گل های 1 طبقه در محیط های کوچک مانند ساختمان، فضای خانه و… و همچنین از تاج گل های 2 طبقه در محیط بزرگ تر و در فضای آزاد بکار می رود. تناسب اندازه را شما با توجه به محیطی که در آن قرار دارید باید تشخیص دهید و انتخاب درست داشته باشید. اما تزئین تاج گل بسیار حساس و مهم است. یکی از انواع تزئین تاج گل برای مراسم خاکسپاری، تاج گل با دسته گل است که گل ها به شکل مرتب به صورت دایره یا نیم دایره در کنار هم قرار داده می شوند. از انواع دیگر آن می توان به گل ها به همراه خورشیدک های کوچک اشاره کرد که نماد زندگی ادامه دار روح است.

از انواع دیگر آن می توان به تاج گل با گل های رنگی اشاره کرد که با توجه به سلیقه ی فرد عزادار می تواند تزئین شود. و همچنین تاج گل های باشکوه و حجیم که با گل های بزرگ و گل های حاشیه ای تزئین شده و نشانه جلال و بزرگی خاصی دارد که معمولا در مراسمات خاکسپاری افراد با جایگاه بالای اجتماعی از آن استفاده می شود. تناسب اندازه تاج گل و همچنین تزئین آن می تواند به شکلی خاص مورد توجه خانواده عزدار قرار گیرد تا احساس تنهایی و غریب بودن به خانواده عزادار انتقال داده نشود و در آرامش کامل تشریفات ترحیم اجرا شود.

سخن آخر

درکل برای انتخاب تاج گل مراسم ترحیم، باید به مواردی همچون سلیقه ی خانواده عزادار، رنگ و نوع گل، اندازه تاج گل و محیطی که در آن قرار دارید توجه کرد تا با یک انتخاب درست و اصولی، بهترین گزینه ی تاج گل برای مراسم عزاداری رافراهم کنید که هم احساس هم‌دردی را انتقال داده و هم آرامش خاصی را بتوانید به آن خانواده تحمیل کنید. نظر شما در انتخاب تاج گل برای مراسم خاکسپاری چیست؟ چه پیشنهاداتی برای انتخاب تاج گل دارید؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *