برگزاری مراسم سوم بعد از فوت

یکی از مراسم های بعد از فوت برگزاری مراسم سوم می باشد.


مراسم های بعد از فوت شامل مجالس گوناگونی از زمان خاکسپاری متوفی تا سال ها بعد از فوت او می شود. اگر اطلاعات دقیقی در رابطه با مجالس بعد از فوت ندارید و نمی دانید به چه شکلی برگزار می شوند، باید بدانید بیش از هر چیز این موضوع به رسم و رسومات بستگی دارد.

در واقع رسومات برای برگزاری مجالس پس از فوت عزیزان تعیین می کنند که شما چند مراسم و به چه شکلی برگزار کنید. در این رابطه باید بدانید این رسومات گاهی خانوادگی هستند و گاهی نیز به دین، مذهب، قومیت و محل زندگی شما بستگی دارد.

البته در ایران اکثر افراد مراسم های خاصی را پس از فوت عزیزان خود برگزار می کنند مگر اینکه در شرایط خاصی باشند یا تصمیم های به خصوصی را در این زمینه اتخاذ کنند. بنابراین اگر می خواهید برای عزیز متوفی خود همانند اکثریت جامعه مجالس بعد از فوت را برگزار کنید، بهتر است به خوبی با آن ها و چگونگی برگزاری این مراسم ها آشنا باشید.

آشنایی با مراسم های بعد از فوت

در گذشته های دور، مجالس بعد از فوت افراد شاید تنها به خاکسپاری او ختم می شد. این در حالی است که امروزه مردم برای عزیزان درگذشته خود از زمان خاکسپاری تا سال ها پس از فوت او مراسم های بسیاری را برگزار می کنند.

آشنایی با مراسم های بعد از فوت
در اسلام بعد از فوت، مراسم های متعددی جهت تسلی بازماندگان و یادبود آن مرحوم گرفته می شود.

البته نمی توان به صورت دقیق گفت بعد از فوت چه مراسم هایی باید برگزار شود. چرا که این موضوع و حتی چگونگی برگزاری مجالس به عوامل بسیاری مانند موارد زیر بستگی دارد:

  • محل زندگی متوفی؛
  • رسم و رسومات قومی؛
  • رسومات خانوادگی؛
  • دین و مذهب؛
  • شرایط افراد بازمانده برای برگزاری مجالس؛
  • وصیت و درخواست متوفی در رابطه با برگزاری مراسم های پس از فوت؛
  • و بسیاری موارد دیگر.

یکی از مهم ترین عوامل در این زمینه، رسومات است که تعیین می کند شما چه مراسم هایی را پس از فوت عزیز درگذشته خود برگزار کنید. اما به طور کلی باید بدانید در ایران بسیاری از اقوام و افراد یک سری مجالس خاص را پس از فوت عزیز خود برگزار می کنند.

البته تحت شرایط خاصی ممکن است این مراسم های بعد از فوت برگزار نشوند اما به طور کلی از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاکسپاری

اولین مراسمی که پس از فوت افراد از گذشته تاکنون برگزار می شود، خاکسپاری است. البته بسیاری از کشورها افراد متوفی خود را به خاک نمی سپارند و این مجلس برای آن ها به شکل دیگری برگزار می شود. مراسم خاکسپاری در ایران به شکلی است که بلافاصله پس از فوت فرد، او را به محلی برای شستشو و آمادگی برای دفن منتقل می کنند.

در مواردی نیز با توجه به شرایط محل دفن و چگونگی فوت او ممکن است ابتدا در سردخانه قرار گیرد تا شرایط برای خاکسپاری محیا شود. در این شرایط افراد بازمانده باید نسبت به خبردار کردن اطرافیان از فوت عزیز خود، خرید قبر، دعوت از روحانی برای اقامه نماز میت و تهیه وسایل و مواد پذیرایی از مهمانان اقدام کنند.

پذیرایی از مهمانان در مراسم خاکسپاری نسبت به مراسم های بعد از خاکسپاری نسبتا مختصرتر است. شاید به این دلیل که بازماندگان شرایط، زمان و توانایی لازم برای پذیرایی را ندارند و به مختصری اکتفا می کنند. البته اینکه پذیرایی مراسم های بعد از فوت به چه شکلی باشد نیز به خانواده، سلیقه و بودجه بستگی دارد.

معمولا متناسب با فصل برگزاری مراسم، با یک نوشیدنی، حلوا و خرما از مهمانان پذیرایی می شود. همچنین در این مراسم بازماندگان باید کفن برای متوفی و صندلی یا زیرانداز، عکس متوفی، اعلامیه فوت، گلاب وغیره را برای پس از خاکسپاری تهیه کنند.

این مجلس به گونه ای است که ابتدا خاکسپاری و سپس نماز میت برگزار می شود. پس از این ها نیز روحانی یا مداح کمی مداحی می کند، از مهمانان پذیرایی می شود و سپس همگی به منزل خود یا متوفی می روند. اینکه مهمانان به منزل متوفی بروند، به دعوت بازماندگان برای صرف شام یا ناهار بستگی دارد که سلیقه ای است.

سوم

پس از خاکسپاری دقیقا به مناسبت شب سوم درگذشت عزیزان، بازماندگان و خانواده او نسبت به برگزاری مجلسی تحت عنوان سوم اقدام می کنند. برگزاری این مراسم در شهرها و خانواده های گوناگون به شکل های مختلفی است اما مرسوم ترین روش آن به شکل زیر است:

برگزاری مراسم سوم بعد از فوت
یکی از مراسم های بعد از فوت برگزاری مراسم سوم می باشد.
  • برگزاری مراسمی در صبح روز دوم درگذشت فرد در مسجد؛
  • برگزاری مجدد مجلسی در بعداز ظهر آن روز در مسجد؛
  • برگزاری مراسمی در شب سوم درگذشت در منزل متوفی و دعوت از مهمانان برای صرف شام.

البته امروزه برخی از افراد با توجه به هزینه ها از برگزاری بعضی مراسم های بعد از فوت منصرف می شوند. به طوری که اکثر مردم در شب سوم تنها یک مراسم در صبح یا بعد از ظهر برگزار و سپس از برخی از آشنایان برای صرف شام دعوت می کنند.

این در حالی است که برخی دیگر در صورت برگزاری مراسم صبح از مهمانان برای صرف ناهار دعوت می کنند. نکته دیگر این است که پذیرایی در مراسم سوم معمولا چه در مسجد و چه در منزل شامل نوشیدنی، خرما، حلوا، شیرینی و میوه می شود.

اما ممکن است برخی از افراد به یک نوشیدنی، شیرینی یا حلوا و خرما بسنده کنند. در حالی که بسیاری از خانواده ها با پک های بسته بندی شده و دارای آب میوه، میوه، کیک، خرما، حلوا وغیره از مهمانان پذیرایی می کنند. همچنین مرسوم است بازماندگان در این مراسم و مجالس بعدی روی یک میز عکس متوفی را به همراه گل، گلاب، شیرینی، میوه، خرما وغیره در روبه روی خود قرار دهند.

هفتم

مراسم هفتم مجلسی است که آن را مناسب هفتمین روز درگذشت عزیزان از دست رفته برگزار می کنند. این مراسم نسبت به خاکسپاری و به خصوص سوم از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا طی هفت روز گذشته قبل از آن قطعا اکثر آشنایان و دوستان از خبر فوت متوفی مطلع شده اند و از دور و نزدیک خود را برای شرکت در مراسم به محل آن می رسانند.

به همین دلیل هفتم نسبت به دیگر مراسم های بعد از فوت مفصل تر برگزار می شود. بخشی از این مجلس به سوم شباهت دارد و آن این است که صبح یا بعد از ظهر روز هفتم مراسمی تحت این عنوان در مسجد یا سالن ها برگزار می شود.

همچنین پس از مراسم، مهمانان برای قرائت فاتحه همراه با بازماندگان به محل دفن درگذشته می روند. نه تنها در مسجد بلکه در محل دفن متوفی همانند روز سوم با انواع نوشیدنی، حلوا، خرما، میوه وغیره یا انواع پک ها از مهمانان پذیرایی می شود.

نکته حائز اهمیت این است که شاید در مجلس سوم با میوه از مهمانان پذیرایی نکنند اما حتما در مراسم هفتم میوه وجود دارد. علاوه بر این باید بدانید که بازماندگان معمولا به مناسبت هفتمین شب درگذشت عزیز خود نه فقط از فامیل و نزدیکان بلکه از تمام حضار مراسم هفتم برای صرف شام دعوت می کنند.

در گذشته پذیرایی باشم در منزل متوفی انجام می شد اما امروزه با توجه به افزایش تجملات حتی در مراسم بعد از فوت، این کار در تالارها، باغ تالارها یا رستوران ها انجام می شود. برای برگزاری مراسم هفتم در مسجد، محل دفن و حتی تالار یا منزل باید از مداح دعوت شود.

چهلم

بعد از هفتم تا چهل روز پس از درگذشت متوفی هیچ مراسم خاصی برگزار نمی شود اما به مناسبت چهلمین روز درگذشت او، بازماندگان نسبت به برگزاری مجلس چهلم اقدام می کنند. این مراسم بسیار مختصرتر از دیگر مراسم های بعد از فوت برگزار می شود.

به طوری که معمولا آن را نیز در مسجد یا محل دفن عزیز درگذشته برگزار می کنند و همراه با پذیرایی است اما نه پذیرایی هایی که در مجالس قبلی وجود داشت. اکثر اوقات پذیرایی چهلم به نوشیدنی، خرما، شیرینی و حلوا ختم می شود. البته گاهی نیز افراد همچنان با تهیه پک های پذیرایی از مهمانان پذیرایی می کنند.

نکته دیگر این است که بعضی مواقع خانواده ها به مناسبت چهلم عزیز خود از فامیل های نزدیک برای صرف شام در منزل متوفی دعوت می کنند. البته این روزها برگزاری مراسم های بعد از خاکسپاری مانند برگزاری مراسم چهلم به مختصرترین شکل ممکن انجام می شود.

نوعید یا عید

نوعید مراسم دیگری است که پس از فوت عزیزان بسیاری از افراد برای یادآوری یاد او آن را برگزار می کنند. همانطور که از عنوان این مجلس مشخص است، اولین عید پس از درگذشت او به عنوان زمان برگزاری نوعید انتخاب می شود.

معمولا مراسم عید یا نوعید را در منزل متوفی یا محل دفن او برگزار می کنند. پذیرایی در این مراسم به صورت مفصلی با انواع میوه، نوشیدنی، خرما، شیرینی وغیره انجام می شود. اگر از عهده برگزاری این مجالس و پذیرایی آن ها برنمی آیید، می توانید از خدمات مراکز تشریفاتی مانند تشریفات ترحیم غرب بهره مند شوید.

سالگرد

یکی دیگر از مراسم های بعد از فوت، سالگرد است. دقیقا یک سال پس از درگذشت فرد در سالگرد روز فوت او، بازماندگان نسبت به برگزاری مجلسی تحت عنوان سالگرد اقدام می کنند. برگزاری سالگرد به منظور فرستادن خیراتی دوباره برای درگذشته است.

بسیاری از خانواده ها با توجه به حجم جمعیت این مراسم را در مسجد محل برگزار می کنند اما برخی دیگر منزل یا محل دفن عزیز درگذشته خود را برای برگزاری سالگرد فوت برمی گزینند. پذیرایی در این مجلس همانند دیگر مجالس بعد از فوت است.

یادبود

پس از سالگرد دیگر برگزاری هیچ مراسمی الزامی و رایج نیست اما مجالسی تحت عنوان یادبود نیز وجود دارد. این مجالس در زمان دلخواه بازماندگان مانند روز تولد درگذشته یا مناسبت های دیگر برگزار می شوند. منظور اصلی از برگزاری این مراسم این است که یاد و خاطره عزیز درگذشته خود را زنده نگه دارند.

به همین دلیل محل برگزاری و حتی پذیرایی در آن همانند زمان برگزاری مجلس یادبود به دلخواه خانواده و نزدیکان فرد درگذشته است.

ختم انعام

از دیگر مجالسی که بعد از فوت افراد ممکن است در ایران برگزار شود، می توان به ختم انعام اشاره کرد. بسیاری از خانواده ها برای شادی روح عزیز درگذشته خود نسبت به برگزاری مراسم ختم انعام اقدام می کنند. پذیرایی این مجلس همانند دیگر مراسم های بعد از فوت نیست.

زیرا اینجا جنبه مذهبی پیدا می کند و معمولا با یکی دو نوع خوراکی مانند خرما، نوشیدنی و یک کیک، آبمیوه یا میوه از مهمانان پذیرایی می شود. در این مراسم مهمانان سوره انعام را ختم می کنند و به روح عزیز درگذشته می فرستند.

کدام یک از مراسم های بعد از خاکسپاری ادغام می شوند؟

این روزها برخلاف سال های گذشته دیگر افراد کمتر به برگزاری مجالس بعد از فوت اهمیت می دهند. شاید یکی از اصلی ترین دلایل این باشد که بسیاری از افراد ترجیح می دهند هزینه این مراسم ها را برای بهبود زندگی فقرا پرداخت کنند.

کدام یک از مراسم های بعد از خاکسپاری ادغام می شوند؟
امروز برخی از این مراسم های بعد از فوت با هم ادغام شده و در یک روز انجام می شوند.

همچنین با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است بازماندگان توانایی برگزاری مجالس پس از فوت را نداشته باشند. به همین دلیل مرسوم شده است که برخی از این مجالس مانند سوم و هفتم را ادغام می کنند. چنان که برخی از خانواده ها فقط سوم یا هفتم را برگزار می کنند و از برگزاری دیگری صرف نظر می شود.

شما نیز اگر توانایی یا شرایط لازم برای برگزاری این مجالس را ندارید، می توانید یکی از آن ها را ادغام کنید. علاوه بر این امکان دریافت کمک از مراکز تشریفاتی برای شما وجود دارد. البته برای برگزاری بهترین مراسم های بعد از فوت باید معتبرترین مجموعه را انتخاب کنید.

بهترین تشریفات برای برگزاری انواع مراسم بعد از فوت کجاست؟

یکی از بهترین مراکز تشریفاتی که در راستای برگزاری انواع مجالس بعد از فوت به بازماندگان کمک می کند، تشریفات ترحیم غرب است. ما در تشریفات ترحیم غرب بیش از 20 سال در این زمینه تجربه داریم و کلیه مراسم های پس از فوت را به بهترین شکل برگزار می کنیم.

از دعوت مداح، تهیه زیرانداز و ظروف پذیرایی، تهیه و آماده کردن مواد پذیرایی گرفته تا کرایه اتوبوس، اعزام مهماندار، اجاره تالار وغیره همه را برعهده می گیریم. همچنین با تشریفات ما امکان برگزاری مجالس در مکان های مختلف از جمله موارد زیر وجود دارد:

  • منزل متوفی
  • تالار
  • باغ تالار
  • سالن اجتماعات
  • مساجد
  • بهشت زهرا
  • وغیره.

علاوه بر این ها امکاناتی را فراهم کرده ایم که برای بهره مندی از این خدمات حتی نیازی به مراجعه حضوری نیست. از طریق تماس تلفنی یا شبکه های اجتماعی می توانید به راحتی ضمن دریافت مشاوره رایگان، سفارش خود را برای خدمات مورد نیاز برای برگزاری مجالس ترحیم عزیز درگذشته ثبت کنید.

کلام آخر

مراسم های بعد از فوت در گذشته های دور تنها به خاکسپاری ختم می شد اما این روزها شامل مجالس مختلف از خاکسپاری گرفته تا سوم، هفتم، چهلم، نوعید، سالگرد وغیره می شود. همچنین برخی از افراد سال ها پس از فوت عزیز خود برای او مراسم هایی تحت عنوان یادبود یا ختم انعام برگزار می کنند.

هر یک از این مجالس به شکل های مختلف، در مکان های گوناگون و با پذیرایی های متفاوت برگزار می شوند. نکته دیگر این است که برخی از افراد با توجه به شرایط اقتصادی یا تصمیمات بازماندگان نسبت به ادغام برخی از این مراسم ها مانند سوم و هفتم اقدام می کنند.

در این رابطه جالب است بدانید اگر توانایی کافی برای برگزاری مراسم های پس از فوت را ندارید، امکان دریافت خدمات از مراکز تشریفات مانند تشریفات ترحیم غرب وجود دارد. چنان که با یک تماس تلفنی، کلیه مجالس ختم عزیز شما از صفر تا صد توسط تیم حرفه ای ما به بهترین شکل برگزار می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *