مراسم چهلم اغلب مهم ‌ترین و اصلی ترین مجلس ختم بین تمام مجالس دیگر می باشد. به خاطر ناگهانی بودن فوت عزیزانمان، امکان دارد نتوانیم مراسم سوم و هفتم را آن گونه که شایسته فرد متوفی است، برگزار کنیم؛ به همین دلیل پذیرایی و برگزاری مراسم چهلم از لحاظ حفظ آبرو و نشان دادن شان و جایگاه آن عزیز از دست رفته بسیار مهم خواهد بود. از این رو در این مطلب سعی کرده ایم به شما عزیزان چگونگی برگزاری مراسم چهلم و پذیرایی مراسم ترحیم را بگوییم تا به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

به این نکته توجه کنید که برای برگزاری آبرومندانه و شکیل تر مراسم های چهلم و ختم بهتر است از مجموعه تشریفات ترحیم استفاده کنید به خاطر آن که تمام روش ها و آداب این مراسم ها را دانسته و به شما عزیزان کمک زیادی می کند. از این رو معتبرترین مجموعه را باید انتخاب نمائید که بهترین گزینه، مجموعه تشریفات ترحیم غرب می باشد که علاوه بر برگزاری مراسم چهلم، تمامی خدمات مربوط به تشریفات ترحیم و برگزاری مراسم ترحیم را به بهترین نحو انجام می دهد.آداب برگزاری مراسم چهلم

تاریخچه مراسم چهلم

در اسلام عدد ۴۰ بسیار مقدس بوده و معتقد هستند که اگر کاری را تا چهل روز انجام بدهند، اون کار برای فرد عادت خواهد شد برای مثال سر مزار رفتن تا چهل روز و مرحوم را تنها نگداشتن.

عدد چهل بسیار پر رمز و راز بوده و از طرفی گفته می شود افرار باز مانده تا مراسم چهلم بیتابی زیادی می کنند و پس از چهلمین روز کم کم به خودشان خواهند آمد و تنهانی و ناراحتی و غم از دست دادن عزیزشان از آن ها دور خواهد شد یا به عبارت دیگر افکار این افراد پس از چهل روز آرام تر و به شرایط حال آن ها قالب می شود.

اهمیت عدد چهل در اسلام

از نظر قرآن و روایات اینگونه معنی می شود که روز و عدد چهل دارای اسراری بوده که خداوند در قرآن در سوره بقره آیه ۵۱ می ‌فرماید: با موسی چهل شب وعده گذاشتیم و او به میعاد گاه برای گرفتن فرمان های الهی آمد. به این معنی است که مدت وعده الهی که موسی در آن به دیدار خداوند برای گرفتن دستور رفت چهل شب بود.

در آیه دیگری این گونه آمده است: وقتی انسان به سن چهل سالگی برسد از خداوند می‌ خواهد توفیق شکرگزاری از نعمت های او را بدهد و خواستار توفیق انجام عمل صالح از خداوند می ‌شود . به این معنی است که انسان در سن چهل سالگی به مرحله ‌ای از رشد و ایمان خواهد رسید که به نوعی تکامل و بلوغ می رسد و همچنین گفته شده هر شخصی که چهل سال از سن آن گذشته باشد و نیکی ‌هایش به بدی ‌هایش غلبه نکند و گرایش هایش به سمت خوبی‌ ها نباشد، جایگاه او در دوزخ است.

در اسلام عدد 40 دارای حکمتی بوده که آن را مهم جلوه می دهد و در فرهنگ ایران زمین «چهل» عددی مشهور و معروف است وکه در شعر و ادب فارسی ترکیب‌ هایی از این کلمه وجود دارد. در فرهنگ اسلامی نیز عدد چهل از جایگاه خاصی برخوردار خواهد بود و در روایت ها عدد چهل بسیار زیاد مطرح شده است.

نحوه محاسبه چهلم فرد فوت شده

در آموزه های دینی و شرعی اشاره مستقیم به شکل محاسبه چهلم فرد متوفی نشده است. از این رو هیچ پیشینه دینی خاصی برای روز چهلم وجود نخواهد داشت، ولی با تفسیر اتفاقات دینی و تعالیم شریعت، پی می بریم که چهلمین روز بعد از مرگ فرد، روز خاصی به حساب می آید.نحوه محاسبه چهلم فرد فوت شده

شاید معتبرترین حدیثی که در این زمینه گفته شده و می توان به آن اسناد کرد، گفته پیامبر اسلام به ابوذر در مورد احوال مؤمن باشد که فرموده اند: ای ابوذر، وقتی مؤمنی از دنیا می رود، زمین تا چهل روز برای او عزادار می شود.

روش بعدی برای محاسبه چهلمین روز مراجعه به تاریخ می باشد که مهم ترین آن اربعین امام حسین (ع) خواهد بود که دقیقا 40 روز بعد از شهادتش ایشان می باشد.

در حالت کلی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محاسبه چهلمین روز، چگونگی برگزاری مراسم چهلم و هر سوال دیگری از مراسم های ترحیم می توانید با کارشناسان باتجربه ما تماس حاصل فرمایید.

دلایل برگزاری مراسم سوم، هفتم و چهلم و…

حکمت برگزاری مجالس برای مرحوم به خصوص برگزاری مراسم چهلم چیست؟

برای پاسخ به این سوال ما بر اساس روایاتی که وجود دارد، پاسخی به این سوال می دهیم:

دسته اول این روایت ها، به وضعیت مردگان بعد از مرگ و آنچه در عالم برزخ از بازماندگان خود نیاز دارند، خواهد پرداخت.

دسته دوم شامل حالت های بازماندگان خواهد بود که چنین جمع و مراسمی می تواند غم آن ها را کم کرده و بودن در کنار دوستان و آشنایان سبب دلگرمی آن ها خواهد بود و اندکی از غم آن ها کم خواهد کرد.

بخش آخر روایت ها درباره زمانی می باشد که روح فرد فوت شده به زمین باز خواهد گشت. طبق این روایت، این روزها شامل روزهای سوم، هفتم و چهلم اسخواهد بود، از این رو برگزاری مراسم در این روزها سبب آرامش روح انسان خواهد شد.

ولی دلیل شرعی و عقلانی آن این می باشد که مراسم های سوم، هفتم و چهلم تنها برای حفظ یاد آن مرحوم و تسلی دل بازماندگان است.

بهترین روش اطلاع رسانی مراسم چهلم

در قدم اول روز و ساعت و مکان برگزاری مراسم چهلم را مشخص کرده و به همه دوستان و اقوام اطلاع بدهید. بهتر است که برای مراسم چهلم حداقل ۲ هفته قبل آن را به نزدیکان فرد فوت شده اطلاع داده، به خاطر آن که مهمان ها و اقوام بتوانند برای مراسم برنامه ریزی کرده و برنامه خودشان را با مراسم شما هماهنگ نمایند.

اطلاع رسانی مراسم فرد فوت شده در گذشته به صورت پخش اعلامیه در محل زندگی مرحوم بود که اینگونه همسایه ها، دوستان و آشنا از این موضوع مطلع می شدند.

ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و آمدن شبکه های اجتماعی به آسانی می توان یک اعلامیه طراحی کرد و بدون نیاز به چاپ و هزینه های اضافه آن در فضای مجازی نظیر اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام و… به نزدیکان و مهمان ها اطلاع داد.

اگر شما قصد برگزاری مراسم چهلم در منزل را دارید می توانید از مجموعه های تشریفات ترحیم استفاده کرده تا مراسم شما عزیزان به بهترین نحو انجام شود.

پک پذیرایی مراسم چهلم

پک پذیرایی ختم مجموعه‌‍ ای از مواد غذایی به شکل میان ‌وعده می باشد. این مورد را هم می ‌توانید خودتان تهیه نمائید و هم می ‌توانید آن را از مجموعه تشریفات ترحیم تهیه کنید.


پک پذیرایی مراسم چهلمبه خاطر این که مراسم چهلم بسیار انرژی ‌بر خواهد بود و تهیه میوه مناسب و شستن آن ها نیازمند تخصص وقت زیادی است، بهتر می باشد از مجموعه های تشریفات ترحیم استفاده نمائید. از این رو بهترین انتخاب تشریفات ترحیم غرب است که علاوه بر ارائه پک های پذیرایی با کیفیت به اجاره ظروف و میز و صندلی برای مراسم های شما عزیزان نیز می پردازد.

آبمیوه‌ برای مراسم چهلم

حتما سعی کنید داخل پک های پذیرایی مراسم ترحیم یک آبمیوه و یا خوراکی مایع و شیرین قرار بدهید، این خوراکی هم باعث می شوند که عزاداران دچار افت قند نشوند و هم مناسب خوردن کنار کیک و انواع شیرینی ها می باشد. از این رو تشریفات ترحیم غرب برای برگزاری مراسم چهلم از بهترین و با کیفیت ترین انواع آبمیوه طبیعی استفاده می کند تا مراسم شما شکیل برگزار شود.

خرما و حلوا پذیرایی برای مراسم چهلم

از گذشته تا به امروز در مراسم ختم با خرما و حلوا از مهمانان پذیرایی می کردند و این مواد خوراکی مورد اقبال همه خواهد بود. از این رو در تشریفات ترحیم غرب علاوه بر پذیرایی با سینی حلوا و خرما مجلسی برای بهتر برگزار شدن مجالس مهماندار و باریستا با نظر شما عزیزان اعزام می کند تا مراسم شما عزیزان آبرومندانه و شکیل برگزار شود.

چرا برای برگزاری مراسم چهلم بابد با تشریفات ترحیم غرب هماهنگ کنیم؟

1. برگزاری مراسم های گوناگون و زیاد
2. برگزاری مراسم چهلم در منزل
3. برگزاری مراسم چهلم در سالن اجتماعات، مسجد و بهشت زهرا با بالاترین کیفیت و بهترین نحو
4. داشتن تسلط و تجربه کافی
5. مشاهده نمونه کارها به صورت حضوری و هم به وسیله شبکه های اجتماعی
6. عقد قرارداد حضوری و قانونی
7. کرایه اتوبوس بهشت زهرا
8. تعهد در اجرای صحیح و به موقع مراسم ها
9. به کارگیری نیروهای آموزش دیده و ماهر برای بالا بردن کیفیت
10. ارائه خدمات با کیفیت و آبرومندانه
11. داشتن مجوزهای مربوطه
12. سال ها تجربه و سابقه در این زمینه

کلام آخر

گروه تشریفات ترحیم غرب متخصص برگزاری مراسم چهلم در منزل و در مکان های دیگر مانند باغ شخصی، مساجد، تالار، بهشت زهرا و مجموعه خود می باشد. این مجموعه با استفاده تجربه و روابط بالا با تامین کنندگانی نظیر میدان های میوه، قنادی های درجه یک و با به کارگیری مهمانداران و مداحان برتر توانسته است مراسم ختم و چهلم عزیزان شما را به بهترین شکل برگزار کند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره چگونگی برگزاری مراسم چهلم می توانید با کارشناسان ماهر و باتجربه ما تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *