آیا شما نیز قصد برگزاری مراسم سالگرد فوت یکی از عزیزان یا نزدیکانتان را دارید اما نمی دانید چه اقداماتی را انجام دهید؟ آیا می دانید برگزاری سالگرد فوت چه مراحلی دارد؟ از گذشته تاکنون طبق رسومات افراد یک سال پس از درگذشت عزیزان خود برای شادی روح او نسبت به برگزاری مراسم سالگرد دقیقا در روز فوت او اقدام می کنند. در این مراسم دوستان، آشنایان، خانواده های دور و نزدیک، همکاران وغیره برای تسلی خاطر بازماندگان حضور پیدا می کنند. 

آشنایی با مراحل مراسم سالگرد فوت
اولین مرحله برای برگزاری مراسم سالگرد فوت دعوت مهمانان و مشخص شدن تعداد مهمان ها برای برگزاری آن مجلس می باشد.

به همین دلیل همانند دیگر مراسم های سوم، هفتم و چهلم دارای تشریفات و برنامه های به خصوصی است که پیش از برگزاری مراسم برای برقراری آن ها باید مراحلی را طی کنید. این مراحل از دعوت مهمانان تا پذیرایی از آن ها را شامل می شود. بنابراین اگر می خواهید مراسم یادبودی باشکوه و بی نقص را برای عزیز درگذشته خود برگزار کنید، بهتر است ابتدا با یکایک این مراحل آشنا شوید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

آشنایی با مراحل برگزاری مراسم سالگرد فوت

در ایران سالگرد فوت همچون مراسم های سوم، هفتم و چهلم برای زنده کردن یاد عزیز فوت شده برگزار می شود. این مراسم را برگزار می کنند که نزدیکان، آشنایان، خانواده های دور و نزدیک، دوستان و همکاران پس از یک سال با حضور خود باعث تسلی خاطر بازماندگان شوند.

به همین دلیل امروزه این مراسم را مجلل تر از گذشته و با امکانات و خدمات بی نظیر برگزار می کنند که باعث شادی روح درگذشته نیز باشد. چنان که بسیاری از افراد برای برگزاری این مراسم نسبت به رزرو مکان های خاص و متناسب با تعداد مهمانان خود یا بهره مندی از تشریفات ترحیم سالگرد فوت اقدام می کنند.

حال اگر شما نیز می خواهید بهترین مجلس سالگرد فوت را برای عزیز درگذشته خود برگزار کنید، توصیه می کنیم پیش از هر چیز با مراحل آن آشنا شوید و سپس طبق این مراحل اقدامات لازم را انجام دهید. این مراحل عبارت هستند از:

دعوت مهمانان

ابتدایی ترین قدمی که برای برگزاری مراسم سالگرد فوت باید بردارید، دعوت مهمانان است. شما باید سالگرد فوت عزیز درگذشته خود را برای کسانی که دوست دارید در این مراسم در کنار شما باشند، یادآوری کنید.

در این مراسم برخلاف مجالس سوم، هفت و چهلم بیشتر افراد نزدیک دعوت می شوند و در واقع خانواده ها برای شادی روح آن عزیز دورهم جمع می شوند. برای دعوت افراد می توانید از راه های مختلف مانند کارت دعوت، پیامک یا تماس تلفنی استفاده کنید.

اما حتما توجه داشته باشید که در دعوت نامه یا تماس خود به تاریخ، مکان، ساعت و چگونگی برگزاری مراسم ترحیم عزیز درگذشته خود به صورت دقیق اشاره کنید. همچنین دعوت خانواده، دوستان و آشنایان برای حضور در این مراسم بهتر است یک هفته تا پنج روز پیش از تاریخ مجلس انجام شود تا آن ها برنامه های خود را با مراسم شما هماهنگ کنند.

رزرو مکان مناسب

دومین قدم و مرحله برای برگزاری مراسم سالگرد فوت این است که یک مکان مناسب را برای مجلس خود رزرو کنید. در این رابطه باید بدانید سالگرد فوت شامل دو یا سه بخش می شود. بخش اول برگزاری مجلس ختم سالگرد در مسجد یا سالن در محل خاکسپاری عزیز در گذشته است.

رزرو مکان مناسب برای برگزاری مراسم سالگرد فوت
دومین مرحله برای برگزاری مراسم سالگرد فوت انتخاب مکان مناسب برای برگزاری آن مجلس می باشد.

بخش دوم این است که اعضای خانواده، دوستان و آشنایان بر سر تربت پاک او گرد هم می آیند و فاتحه ای به روح عزیز درگذشته می فرستند. اما بخش سوم پذیرایی و سرو شام برای مهمانان است که در منزل فرد در گذشته یا نزدیکان او یا در مکان های دیگری مانند تالارها، باغ ها و رستوران ها برگزار می شود.

بنابراین اگر شما می خواهید مراسم سالگرد درگذشت عزیز خود را مکان مناسب دیگری به جز منزل او برگزار کنید، باید به تناسب فضا با تعداد مهمانان خود توجه داشته باشید. همچنین باید مکانی را متناسب با بودجه، لوکیشن و ایده آل های خود رزرو کنید.

البته اگر فرصت یا توانایی کافی برای برگزاری مراسم سالگرد درگذشت عزیز خود را ندارید، می توانید از تشریفات ترحیم غرب کمک بخواهید. زیرا این مجموعه مراسم سالگرد عزیز شما را مطابق با سلیقه شما در بهشت زهرا، منزل، سالن، باغ شخصی، تالار وغیره به بهترین شکل برگزار می کند.

کرایه وسیله نقلیه برای رفت و آمد مهمانان

اگر قصد برگزاری مراسم سالگرد فوت برای عزیز خود را دارید و محل خاکسپاری او از محیط زندگی شما یا آشنایانتان دور است، باید نسبت به کرایه اتوبوس برای رفت و آمد اقدام کنید. زیرا بسیاری از افراد به هر دلیلی ممکن است در شهر، استان یا حتی کشوری دور از زادگاه خود دفن شوند.

بنابراین برای برگزاری مراسم برای این عزیزان بر سر محل دفن آن ها باید برای خانواده، دوستان و آشنایان خود وسیله نقلیه مناسب کرایه کنید تا رفت و آمد آن ها آسان باشد.

گل آرایی و تزیین سنگ قبر

یکی دیگر از مراحل بخش های تشریفات ترحیم سالگرد فوت این است که سنگ قبر عزیز درگذشته را تزیین کنید. زیرا در روز سالگرد فوت او، تمام نزدیکان، دوستان و آشنایان برای تسلی خاطر بازماندگان بر سر تربت پاک او جمع می شوند.

این تزیین می تواند شامل گل آرایی باشد که باید از گل های مخصوص مانند گلایل، رز، میخک، سوسن، زنبق وغیره استفاده کنید. این گل آرایی شامل اطراف سنگ قبر، اطراف عکس درگذشته و حتی گذاشتن تاج گل های زیبا نیز می شود. البته استفاده از گل های مصنوعی نیز رواج دارد.

علاوه بر تزیین با گل می توانید سنگ قبر عزیز درگذشته خود را در زمان برگزاری مراسم سالگرد فوت با استفاده از گلبرگ های رنگی، حلوا، میوه وغیره مزین کنید. در این راستا می توانید از مراکز تشریفات ترحیم مانند تشریفات مجالس ترحیم غرب کمک بخواهید.

کرایه میز و صندلی

مرحله دیگر برای برگزار کردن مراسم سالگرد فوت این است که میز و صندلی کرایه کنید. کرایه میز و صندلی نه تنها برای برگزاری مراسم در محل دفن عزیز درگذشته اهمیت دارد بلکه برای برگزاری این مجلس در منزل نیز بسیار مهم است.

نوع میز و صندلی ها به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد اما توجه داشته باشید که به تعداد مهمانان خود میز و صندلی کرایه کنید.

هماهنگی با مداح یا رزرو گروه موسیقی

یکی دیگر از بخش های مهم مراسم سالگرد فوت این است که یک مداح قرآن بخواند یا مداحی کند یا گروه موسیقی زنده، موسیقی غمگین بنوازند. بنابراین گام دیگر برای برگزاری مراسم سالگرد فوت این است که نسبت به هماهنگی با مداح یا گروه موسیقی مورد نظر اقدام کنید.

هماهنگی با مداح یا رزرو گروه موسیقی
هماهنگی با مداح یا رزرو گروه موسیقی یکی از خدمات تشریفات ترحیم غرب می باشد.

زیرا حضور مداح و گروه موسیقی نه تنها در محل دفن او بلکه در مسجد یا تالار برای برگزاری مجلس سالگرد الزامی است.

تهیه وسایل پذیرایی و پذیرایی از مهمانان

آخرین مرحله برای برگزاری مجلس سالگرد برای عزیزان درگذشته این است که وسایل، میوه و نوشیدنی های لازم برای پذیرایی مراسم ترحیم را تهیه کنید. موارد پذیرایی در این مراسم به فصل برگزاری مراسم بستگی دارد. به طوری که اگر مجلس سالگرد فوت عزیز شما در تابستان باشد، باید میوه های تابستانی، نوشیدنی خنک، کلمن، لیوان، یخ وغیره را تهیه کنید.

اما در صورت برگزاری مراسم سالگرد فوت در فصول سرد باید نسبت به تهیه میوه های زمستانی، نوشیدنی های گرم، کتری، استکان مخصوص وغیره اقدام کنید. نوع شام، سرو آن وغیره نیز به سلیقه و بودجه شما وابسته است. اما نکته دیگر در رابطه با پذیرایی در این مراسم نیروی پذیرایی است.

به طوری که اگر شما یا اطرافیانتان توانایی کافی برای پذیرایی از مهمانان را ندارند، باید نسبت به استخدام نیرو برای پذیرایی نیز اقدام کنید.

بهترین تشریفات ترحیم سالگرد فوت

تا به اینجا به خوبی با مراحل برگزار کردن مراسم سالگرد فوت آشنا شدید اما باید بدانید با کمک مراکز تشریفات مجالس ترحیم هیچ زحمتی از این مراحل بر دوش شما نخواهد بود. زیرا امروزه مجموعه های بسیاری در زمینه ارائه تشریفات برای برگزاری مراسم های ترحیم فعالیت می کنند و این کار را برای همگان آسان کرده اند.

بهترین تشریفات ترحیم سالگرد فوت
تشریفات ترحیم غرب را به عنوان یکی از برترین تشریفات ترحیم بشناسید.

چنان که با توجه به حال ناگوار افراد در زمان فوت عزیزشان بهتر است امورات برگزاری مراسم های ترحیم مانند برگزاری مراسم سالگرد فوت را به مراکزی معتبر و مجرب بسپارند. به این صورت خیال آن ها از هر بابت راحت خواهد بود و به عزاداری خود می رسند.

در این رابطه باید بدانید تشریفات ترحیم غرب یکی از این مراکز است که خدمات بسیاری از جمله رزرو مکان، اعزام مهماندار، پذیرایی از مهمانان وغیره را در این مراسم ها ارائه می دهد.

در نتیجه

از آنجایی که مراسم سالگرد فوت یکی از مجالس مهم یادبود عزیزان درگذشته است، در این متن سعی کردیم شما را به طور کامل با مراحل برگزاری این مراسم آشنا کنیم. از جمله آن ها به دعوت مهمانان، کرایه اتوبوس، رزرو مکان، تزیین سنگ قبر و دعوت از مداح یا گروه موسیقی اشاره شد.

همچنین دانستید که یکی از اصلی ترین بخش های این مراسم پذیرایی است که باید نسبت به تهیه وسایل آن اقدام و در صورت نیاز نیروی مخصوص برای پذیرایی استخدام کنید. در نهایت نیز متوجه شدید که با توجه به شرایط روحی افراد در زمان درگذشت عزیزشان بهتر است کلیه امورات برگزاری مراسم سالگرد فوت به مراکز تشریفاتی سپرده شود.

در این رابطه گفته شد تشریفات ترحیم غرب یکی از مراکز فعال در این حوزه است که صفر تا صد مراسم های ترحیم را برعهده می گیرد و بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *